Geïntegreerde Social Marketing
Twee bedrijven die social media gebruikers op creatieve wijze weten te bereiken zijn: Gilt.com en American Express. Om dit te bereiken zijn ze partnerships aangegaan met leidende social media platforms en hebben ze userdata gebruikt om op interessante nieuwe manieren kortingen aan te bieden aan intensieve gebruikers van social media.
Voorbeeld 1: Gilt.Com & Klout
Gilt.com heeft een relatief eenvoudige aanpak gekozen: zij bieden klanten kortingen aan op basis van de hoogte van hun Klout score.
Klout aggregeert data over social media gebruik voor ieder van zijn gebruikers en drukt die uit in een index-cijfer (de Klout – score), dat prominent weergegeven wordt op de persoonlijke Klout profielpagina. Een hoge Klout score is een indicatie van persoonlijk leiderschap in het gebruik van social media. In sommige kringen is een hoge score dan ook een soort status symbool geworden. Door voor de Klout – score te kiezen als uitgangspunt voor de hoogte van de kortingen, worden dus twee doelen gediend: Gilt boort een marktsegment aan van zeer intensieve internetgebruikers die hoogstwaarschijnlijk meer dan andere mensen online winkelen en Klout beschikt over een extra incentive voor gebruikers van de site om hun Klout – score nog belangrijker te gaan vinden en om die reden nog intensiever gebruik te maken van social media in het algemeen en Klout in het bijzonder.
Voorbeeld 2: American Express & Social Media
American Express lijkt een aanzienlijk verfijndere methode te hebben gekozen. Het heeft een aantal social media platforms geselecteerd waaronder Twitter, Facebook en Foursquare om kaarthouders automatisch korting te geven in hun American Express account gebaseerd op hun social media gebruik. Om in aanmerking te komen voor deze kortingen moeten kaarthouders eerst hun social media accounts synchroniseren met hun Amex account:
Ook hier snijdt het mes aan twee kanten. Enerzijds worden American Express kaarthouders gestimuleerd om hun credit kaart vaker te gebruiken bij aankopen. Anderzijds kunnen de sociale platforms experimenteren met nieuwe vormen van social commerce die investeerders en adverteerders waarde bieden. Bovendien positioneert American Express zich op deze manier als een merk dat de gewoonten en voorkeuren van zijn klanten begrijpt en biedt het kortingen op een manier die vrijwel frictieloos is: geen gehannes met kortingsbonnen en andere kleine ergernissen. Hoe werkt het?
Amex & Twitter
American Express heeft in samenwerking met retailers een aantal hashtags gemaakt (bijvoorbeeld: #amexcoffee) die aangeboden worden aan kaarthouders die Twitter gesynchroniseerd hebben met hun Amex accounts. Door de hashtag van zijn keuze te retweeten krijgt de kaarthouder automatisch korting doordat American Express de tweet en de aankoop aan elkaar koppelt in zijn American Express account. Dit werkt alleen als de kaarthouder zijn Twitter account heeft gesynchroniseerd met zijn kaart. American Express verstuurt automatisch een bevestigings-tweet zodat het de aandacht vestigt op zijn officiele Twitter adres en volgers genereeert.
Amex & Facebook
Op Facebook pakt American Express het net weer anders aan. Iedere Facebook gebruiker genereert zoiezo data in Facebook’s zogenaamde Social Graph. Op basis van deze verzamelde data biedt Facebook al verschillende advertenties aan verschillende gebruikers. In theorie zou American Express via dit systeem op bepaalde demografische groepen gerichte boodschappen kunnen plaatsen maar er bestaat uiteraard geen koppeling aan kaarthouder data. De marketeers van American Express hebben daarom een applicatie gelanceerd onder de naam: Link, Like, Love waarop kaarthouders zich als zodanig kunnen identificeren en daarmee een koppeling kunnen leggen tussen credit card account en Facebook Social Graph. Vervolgens ontvangen ze speciale aanbiedingen van Amex partners waaronder een aantal grote warenhuizen. Binnen de applicatie worden deze aanbiedingen aangeboden gebaseerd op hun Social Graph gegevens. Door de koppeling wordt de korting automatisch achteraf in hun Amex account toegepast wanneer ze bij de aankoop hun kaart gebruiken. Ook kunnen ze aanbiedingen met hun vrienden delen via share functionaliteit. De service is aantrekkelijk voor retailers en andere partners omdat ze geen processen rond kortingsbonnen e.d. hoeven af te wikkelen (denk bijv. aan Groupon). Ook krijgen ze allerlei tools aangeboden zoals een online dashboard waarop ze het succes van de actie kunnen volgen/ meten. Onder de tools is ook een programma dat social commerce voor de deelnemende retailers moet vergemakkelijken, genaamd: Go Social.
Amex & Foursquare
De American Express integratie met Location Based Service Foursquare is nog naadlozer. Alles wat een kaarthouder hoeft te doen is: inchecken bij een winkel met Foursquare en klikken op: kaart laden. Vervolgens wordt de korting automatisch in zijn Amex account verwerkt binnen enkele dagen.
Deze laatste aanpak ligt het dichtst bij de mobiele betaalmethoden die op middellange termijn van groot belang zullen zijn voor bedrijven als American Express en loopt daar dus op vooruit.
Gerelateerde artikelen::
http://www.fastcompany.com/1752384/scvngr-american-express-make-it-less-awkward-to-redeem-level-up-deals
http://www.marketwatch.com/story/american-express-turns-twitter-hashtags-into-couponless-national-merchant-offers-and-cardmember-savings-using-its-smart-offer-apis-2012-03-06
http://gigaom.com/2011/07/19/american-express-delivers-deals-via-facebooks-social-graph/