Hoe bereken ik ROI van SEA?
Return on investment op zoekmachineadvertenties
Hoe bereken ik de ROI van mijn SEA campagne of advertentie? Wanneer je gaat investeren in SEA (zoekmachine advertenties), wil je natuurlijk wel graag weten wat je investering oplevert. Om dit vast te stellen bereken je de ROI (return on investment) voor je campagne. De return on investment (ROI) is vrij eenvoudig te berekenen en helpt je de effectiviteit van je online advertentiecampagnes vast te stellen.
Met je ROI kun je de volgende vragen eenvoudig beantwoorden:
- levert de online advertentiecampagne voldoende op?
- heb ik de juiste doelen gesteld voor de advertentiecampagne?
- ben ik goed bezig of moet ik de campagne aanpassen?
Hoe bereken ik de ROI van SEA?
De formule voor ROI van SEA is als volgt:
(opbrengsten-kosten) / kosten.
Stel bijvoorbeeld dat je 1000 Euro aan producten hebt verkocht. Je producten hebben een kostprijs van 250 Euro en je advertentiecampagne kost tot nu toe 250 Euro. Dan is de berekening van je ROI over je campagne als volgt te berekenen:
Voorbeeldberekening ROI van SEA
(1000 Euro opbrengsten – (250 Euro kostprijs + 250 Euro advertentiekosten)) / (250 Euro kostprijs + 250 Euro advertentiekosten) = 100% ROI op je campagne.
Doelen stellen en opbrengsten bepalen met Google Analytics
Om dit zo te kunnen berekenen is natuurlijk van belang dat het verband tussen kosten en opbrengsten maximaal helder is. Je wil natuurlijk opbrengsten met een andere oorzaak niet toerekenen aan je investering.
Google Analytics biedt hiertoe een goede mogelijkheid. In de Google Analytics account die verbonden is met je website kun je namelijk conversie doelen of “goals” instellen.
Een goal kan bijvoorbeeld het verkopen van een product van 100 Euro zijn. Google Analytics verklaart een doel voor behaald afhankelijk van jouw instellingen.
Een instelling kan bijvoorbeeld het bereiken van de zogenaamde “thank you page” zijn die alleen te bereiken is via het doen van de aankoop.
Iedere keer dat een klant die pagina bereikt telt Google 100 Euro op bij de opbrengsten die nodig zijn voor je ROI berekening.
Met de juiste instellingen in Google Analytics kan Google die opbrengsten die voortkomen uit een advertentie ook toerekenen aan die advertentie of campagne.
Google Analytics maakt sowieso onderscheid tussen organisch – en betaald zoekverkeer. Wanneer je in Google Analytics kijkt naar de Goal conversie kun je dit dus ook opsplitsen in deze twee bronnen van verkeer.
Google Analytics geeft je ook allerlei andere indicatoren voor het succes van je campagnes zoals: click through rate (CTR), conversiepercentages en meer.
Organisch verkeer dat leidt tot conversie zal eerder in verband staan met je SEO inspanningen, betaald zoekverkeer met je online advertenties.
De totale doelwaarde die Google Analytics weergeeft in een bepaalde periode kan dus dienen als de post “opbrengsten” in de berekening hierboven.
Kosten bepalen met Google Adwords
De kostprijs van je product weet je waarschijnlijk al (de “kostprijs” in de berekening hierboven).
De advertentiekosten kun je volgen in het advertentieprogramma dat je gebruikt of dit nu Google Adwords of bijvoorbeeld Bing Ads (de “advertentiekosten” in de berekening hierboven).
Je hebt nu dus alle drie de factoren die nodig zijn in de berekening.
ROI is altijd een percentage
ROI is een percentage. Heb je de voorbeeldberekening hierboven nagerekend dan zal je waarschijnlijk opgevallen zijn dat het getal dat er uitkomt “1” is en niet “100”.
1 staat dus voor 100%;
0,9 voor 90%;
0,75 voor 75% etc.
Veel succes met je online campagnes! Heb je meer hulp nodig met SEA? Neem even contact op.