Wat is SEO?
Wat is SEO eigenlijk? SEO (Search Engine Optimization) helpt je om meer relevante bezoekers op je site te ontvangen door bepaalde technieken toe te passen.
Stel je hebt een mooie website. Maar wat nu? Waar blijven de bezoekers?
Het principe: “Build it and they will come!” werkt bijna nooit.
Wat je nodig hebt is: SEO (Search Engine Optimization).
Maar wat is SEO eigenlijk precies?
SEO staat voor Search Engine Optimization of in gewoon Nederlands: zoekmachineoptimalisatie. SEO zorgt ervoor dat je beter gevonden wordt in de zoekmachines door mensen die op zoek zijn naar zaken die rechtstreeks samenhangen met jouw producten of diensten.
Dit blijkt uit hun zoekgedrag: de zoektermen (keywords) die ze intoetsen tijdens het zoeken kunnen duiden op bepaalde interesses.
Voorbeeld SEO toepassing
Stel iemand toetst:”Pizza Amsterdam” in:
De kans is groot dat hij/zij op zoek is naar een Pizzarestaurant in Amsterdam of een Pizza wil bestellen en in Amsterdam wil laten bezorgen.
Pizza restaurants en bezorgdiensten in Amsterdam doen er dus goed aan om te zorgen dat zij gevonden worden op die termen in de zoekmachine.
Of ze ook gevonden worden wordt bepaald door de toepassing van SEO.
Rankings en zoekresultaten
Zoekmachines zorgen ervoor dat de nuttigste sites bovenaan in de zoekresultaten worden vermeld. Sites waar mensen daadwerkelijk vinden wat ze zoeken en niet meteen wegklikken omdat de gevonden informatie niet overeenkomt met hun zoekactie. De algoritmes van de zoekmachine rangschikken de websites die weergegeven worden als zoekresultaten kortom op relevantie voor de bezoeker.
Organische zoekresultaten vs. betaalde zoekresultaten
Wat SEO zo aantrekkelijk maakt is dat je de zoekmachine niet betaalt voor je positie in de zoekresultaten. Kijk je bij de zoekresultaten in Google dan zie je bovenin altijd een aantal betaalde resultaten. Bedrijven hebben betaald om op die posities te staan. Het maken en optimaliseren van dat soort advertenties heet SEA (Search Engine Advertising) en is weer een hele kunst op zich. Onder de blokjes betaalde vermeldingen in de zoekresultaten staan de “organische zoekresultaten”. De websites die hier staan vermeld zijn een natuurlijke match voor hetgeen de gebruiker intoetst in de zoekbalk. 20% tot 30% van de bezoekers klikt op de betaalde zoekresultaten bovenaan de resultaten en 70% op de niet betaalde organische zoekresultaten eronder. Bij SEO gaat het om deze posities in de zoekresultaten van een zoekmachine.
SEO Budget
Een vuistregel die webbouwers hanteren bij een nieuwe site is: 1/3 van het budget voor de bouw + 2/3 van het budget voor SEO.
Betekent dit dat SEO altijd duur moet zijn? Nee je kunt veel zelf doen. Bijvoorbeeld door regelmatig te bloggen over onderwerpen die jouw doelgroep relevant vinden.
Behalve met relevante content heeft SEO ook te maken met de structuur en de techniek van je website. Kies je voor een professioneel SEO Pakket, dan garandeer je de toepassing van een structurele methode om meer relevante bezoekers naar je website te krijgen.
Bekijk het voordelige SEO aanbod van iMocial.
Bekijk “SEO in 5 stappen” met handige actielijstjes.