Post PC Strategie – Hoe Apple Zichzelf En Zijn Markt Definieert Via Zijn Producten
Apple onthulde gisteren de nieuwste IPad als meest recente factor in zijn post pc strategie. Dit is van belang omdat Apple de tablet markt (100+ concurrerende apparaten) domineert met een bijna onvoorstelbaar marktaandeel van 62% en verwacht wordt dat dit verder zal stijgen. Apple definieert zichzelf bovendien als een Post-PC organisatie en ziet de IPad als zijn vlaggenschip nog voor zijn andere Post-PC producten: IPhone, IPod, (en Apple TV). Apple’s Post PC strategie komt volgens het bedrijf zelf in de IPad samen. In dit blog ga ik niet in op de vraag of de nieuwe IPad een grootse prestatie is of zelfs revolutionair (“resolutionary” noemt Apple het apparaat zelf). In plaats daarvan ga ik de gemaakte veranderingen benutten om een glimp op te vangen van de achterliggende strategie van Apple en hoe het zichzelf als Post-PC organisatie definieert door die veranderingen aan de IPad.
New IPad Onthuld
Ik heb Apple’s presentatie bekeken en een aantal van de besprekingen gelezen (zie de links onder aan dit artikel) en het viel mij op dat, hoewel een aantal besprekingen even enthousiast waren als we gewend zijn geraakt rond Apple’s product presentaties, er toch ook veel critici waren die weinig onder de indruk waren van de nieuwe features van de IPad. Mijn indruk is dat de New IPad voornamelijk verschilt van de IPad2 door een groot aantal incrementele maar niet onbelangrijke veranderingen:
New IPad Highlights
- Extreem Hoge Resolutie Retina Display
- Snelle A5X chipset met quadcore graphics processor
- Hogere Resolutie (5 Megapixel) Camera en ingebouwde image optimization
- 1080p HD Video Viewing & Recording met ingebouwde image stabilisatie
- Next generation 4G/LTE Mobile Ready voor super snelle up- en downloading en video streaming
- Verbeteringen aan de software (vooral software met intensief gebruik van graphics zoals: games, foto- en video editing)
- Iets grotere behuizing om alle hardware te herbergen
Apple: Een Post_PC Organisatie
De wijzigingen zijn misschien incrementeel maar wat onthullen ze over Apple’s definitie van zichzelf als Post-PC organisatie en de IPad als vlaggenschip binnen de bijbehorende marktdefinitie en post pc strategie? In dit blog probeer ik een (minder dan perfecte) inschatting te maken van hoe Apple deze nieuwe markt ziet en hoe producten als de IPad inspelen op die visie.
Wat is de Post-PC markt?
In de Post-PC markt zijn gebruikers bevrijd van het zitten achter een desktop, laptop of TV, omdat:
- steeds meer processor kracht beschikbaar is op kleine slimme en mobiele apparaten zoals smartphones en tablets;
- steeds krachtigere infrastructuren deze devices verbinden met netwerken en content;
Apple’s Post-PC Strategie
In het schema hieronder heb ik een poging gedaan om Apple’s post-pc producten en zijn vlaggenschip de New IPad te verbinden met een aantal van de belangrijkste technologische trends en markten waarop ze inspelen. Iedere technologie werkt in op ieder van de andere trends, waardoor nieuwe product/markt-combinaties ontstaan. Post-PC producten combineren al deze trends. Binnen deze markt definitie, lijken de grote aantallen incrementele wijzigingen die Apple aan de IPad heeft gedaan een stuk zinvoller aangezien het op ieder van de deelmarkten en de snelle innovaties daarop in moet spelen. Onder het schema werk ik verder uit hoe Apple dit heeft gedaan.
Apple’s Markt Definitie
Technologie Trends & Post_PC Markt Definitie
Trends in de wijze waarop we data consumeren gaan overweldigend in de richting van: mobile, local en social.
|
|
Het moge duidelijk zijn dat apparaten (zoals de IPad) die deze technologieen op de meest gebruiksvriendelijke, handige en intuitieve wijze integreren, de strijd om de gunst van de consument zullen winnen.
Andere trends die inspelen op deze hoofdontwikkelingen:
|
|
Gerelateerde Artikelen
Apple’s Video Presentatie Van De New IPad
BBC Artikel Over De New IPad Inclusief Vergelijking Met Concurrerende Tablets
“Waarom De New IPad ZO Ontzettend Belangrijk Is Voor Apple” (Read Write Web)
Wallstreet Journal Artikel Over New IPad