X

Wat is content marketing?

Wat is content marketing?

Wat is content marketing precies? Hier vind je een aantal definities en uitwerkingen van content marketing als manier van denken en als methode.

Content marketing definitie

Content marketing als manier van denken of “filosofie”:

Bij content marketing gaan we niet uit van het promoten van een product maar van de behoeften en interesses van potentiële klanten en hoe we hen kunnen helpen bij het oplossen van hun problemen. Door de klant doorlopend te helpen met waardevolle kennis zijn we de eerste keus als hij/zij een goede leverancier zoekt.

Content marketing als strategische marktbenadering

Content marketing is een strategische marktbenadering gericht op het maken en verspreiden van waardevolle, relevante en consistente content, met als doel om een duidelijk gedefinieerd publiek aan te trekken om deze uiteindelijk te bewegen tot winstgevend klantgedrag.

Scope van content marketing als methode

Content marketing omvat alle soorten marketing waarbij inhoud of informatie voor de doelgroep wordt gemaakt en verspreid. Die content kan zowel tekstueel als audiovisueel zijn. Dit loopt van nieuws- en blogberichten; van casestudy’s en handleidingen tot video’s en infographics en alles wat daar tussen zit. De content die je inzet probeert dezelfde type problemen op te lossen die je product ook oplost zodat de content logisch in elkaars verlengde liggen.

Voorbeelden van content gebruikt in content marketing:

Wat is content marketing als methode?

We hebben nu een helder idee hebben van content marketing als concept. Content marketing is echter bovenal een methode. Hoe kun je die methode structureel toepassen?

Content marketing in 8 Stappen

  1. Stel een helder gedefinieerd doel
  2. Bepaal je doelgroep en representeer die in een persona
  3. Evalueer content die je eerder hebt gemaakt
  4. Beheer je content in een content management systeem (CMS)
  5. Brainstorm over content ideeën
  6. Plan de content die je wil gaan maken in
  7. Publiceer en beheer je content
  8. Evalueer resultaten

1.Content marketing doelen stellen

Wil je meer verkeer naar je sites?
Meer leads en mensen die formulieren invullen of aankopen doen op je site (conversies)?
Meer brandawareness?

Dit zijn allemaal kwantificeerbare doelen. En content marketing kan hierbij helpen omdat een blogpost over een of twee jaar nog steeds nieuwe bezoekers kan trekken.

Echter: content marketing is vooral een lange termijn strategie en het is niet zo dat als jij een geweldige blogpost schrijft, je klanten en leads meteen verdubbelen.

Ieder nieuw stukje content (mits goed uitgevoerd) is een nieuw stukje awareness bij potentiële klanten dat jij hem/haar helpt bij het oplossen van problemen die in het verlengde liggen van je product.

Dit zijn dus vrij zachte criteria. Verwacht niet te snel resultaat. Maar ga wel gestructureerd aan de slag met de maatregelen hieronder.

2.Doelgroep en persona

Op basis van periodiek marktonderzoek kun je je doelgroep bepalen en meer leren over hun voorkeuren en behoeften. Een doelgroep kan ook veranderen. Soms kan het voor groei noodzakelijk zijn nieuwe segmenten aan te boren bijvoorbeeld.

Om je beeld van je doelgroep verder te verfijnen kun je je doelgroep verpersoonlijken in een of meer persona’s die staan voor segmenten van je doelgroep.

Bijvoorbeeld: een vrouw tussen 30-50 jaar die beslissingsbevoegd is over een aan je product gerelateerd budget en in een voor jou relevante branche werkt, een bijbehorende functie en opleidingsniveau heeft en dagelijks 20 minuten via Linkedin zoekt naar trends in haar branche om haar medewerkers te inspireren.

Of: een man tussen 30-50 jaar die een bedrijf heeft met 5-50 medewerkers dat gevestigd is in de plaats waar jouw bedrijf gevestigd is en het lokale nieuws volgt via Facebook.

3.Eerder gemaakte content evalueren

Wat kun je leren van content die je eerder hebt geproduceerd en hoe kom je tot nieuwe contentvormen en verhoog je je effectiviteit?

Bloggen

Veel mensen bloggen. Regelmatig bloggen, bijvoorbeeld een of twee keer in de week kan een effectieve methode zijn om je doelgroep online te bereiken.

Maar er is veel meer mogelijk dan bloggen alleen en het gaat er natuurlijk ook om een duidelijke doelgroep voor ogen te hebben en in je blogs daadwerkelijk problemen en oplossingen te benoemen die passen bij die doelgroep en in het verlengde liggen van je product of dienstverlening.

Als je eenmaal een periode hebt geblogd kan het de moeite waard zijn om te analyseren (bijvoorbeeld aan de hand van je Google Analytics data) welke blogposts goed bezocht werden en door wie en of er een verband is tussen die content en andere interacties met je site en organisatie.

Voor SEO is het goed om wat langere blogposts te produceren, bijvoorbeeld tussen 1000 en 2000 woorden in lengte. Deze blogposts vormen je cornerstone content waarom heen je al naar gelang van de behoeften van je doelgroep ook best kortere blogposts kunt hebben op je site. 300 woorden is wel een veel gehanteerde minimumlengte.

Een nieuw contentidee zou kunnen zijn: een bloemlezing van je blogposts over een bepaald onderwerp waar je doelgroep erg geinteresseerd in is in een e-book dat gedownload kan worden.

E-Books

Het aardige van een download zoals een e-book is dat je je bezoeker kan vragen om informatie over zichzelf voordat je de download beschikbaar stelt. Aan de hand van deze informatie kun je je relatie met je bezoeker verder verdiepen.Iemand die een e-book download geeft bovendien een indicatie van meer interesse in een onderwerp dan iemand die alleen een blog leest omdat de informatie in een e-book omvattender en diepgravender is in principe.

Visuele marketing formats

Video’s, animaties, infographics en presentaties zijn makkelijk te delen en kunnen op een snelle en overzichtelijke manier iets duidelijk maken. Ze sluiten allemaal aan op een trend naar meer visuele content. Voor veel mensen is het aangenamer om even een video te bekijken dan om een lap tekst te lezen bijvoorbeeld.

Herverpakken

Het kan soms handig zijn om vergelijkbare inhoud op verschillende manieren aan te bieden om aan te sluiten op de behoefte van een bezoeker. Een diepgravende blogpost grafisch samenvatten in een infographic of juist verder uitdiepen in een e-book bijvoorbeeld. Afhankelijk van tijd en plaats of persoonlijkheid zal het ene format beter aansluiten dan het andere.

AIDA Matrix van content gebruikt in content marketing:

Welke content is het meest geschikt / in welke beslissingsfase je doelgroep zich bevindt.

4.Content management systeem

Wat is content marketing zonder een goed CMS? Een Content Management Systeem (CMS) is een manier om je content te organiseren. WordPress is een voorbeeld van CMS waarin je je teksten, plaatjes en andere content beheert en toepast op je website. iMocial werkt veel met WordPress om websites in te bouwen en beheren.

5.Brainstorm over content

Behalve de verschillende content formats die je kunt kiezen zoals: blogposts of video’s etc. kun je ook op een intelligente manier je onderwerpen bepalen.

Hierbij is je persona en zijn/haar eigenschappen erg nuttig. Je kunt er een eigenschap uitpakken om te bepalen wat voor probleem vermoedelijk van belang is voor mensen met dezelfde eigenschappen als je persona en dit koppelen aan een hoofdonderwerp dat te maken heeft met je product.

Bijvoorbeeld: ik verkoop webdesign diensten en ik weet dat beslissers hierover het “probleem” hebben dat ze willen bepalen welk CMS het beste past bij hun behoeften. Ik zou dan een blog kunnen schrijven getiteld:”De 5 beste CMS-en voor mensen met [eigenschap persona X]”

6.Content marketing beheer en planning

Het is verstandig een planning te hanteren voor de content die je wil gaan publiceren. Content marketing is een doorlopend proces. Het is daarom een goed idee om content in te plannen in een agenda en te beheren vanuit een content marketing suite zoals Hubspot. Hubspot combineert een CRM, sales software en marketing software die integreren met je website en het eenvoudig maken om een content marketing strategie centraal aan te sturen.

Vraag nu de gratis versie (zonder tijdslimiet) van deze software aan op onze website en ontvang een gratis intake gesprek + andere gratis resources om je content marketing te plannen en beheren.

7.Publiceren en beheren

  • Je weet nu voor wie je gaat schrijven (je persona of ideale klant);
  • Welke formats je daarvoor gaat gebruiken (blog, video etc.);
  • Wanneer je die content gaat plaatsen (Content marketing agenda);

Nu is het zaak om over te gaan tot het daadwerkelijk creëren van de content. Hierbij is een goede voorbereiding van belang. Om content te maken die daadwerkelijk van belang is voor je doelgroep, is het doen van research over het onderwerp onontbeerlijk. Het is dan ook slim om doorlopend informatie te verzamelen zoals whitepapers, casestudies, statistische onderzoeken en leuke weetjes.

Schrijf je een blog? Structureer dit dan goed met inleiding en conclusie, kopjes en volgens de regels van SEO.

Deel je content over die social media kanalen die passen bij je persona of doelgroep.

Evalueer periodiek de effectiviteit van je content en leer daarvan.

8.Evaluatie / effectiviteit

Content marketing is een lange termijn strategie die als het goed is zichzelf steeds verder versterkt.
Toch wil je natuurlijk de effectiviteit van je inspanningen meetbaar maken.
Dit is een aantal meetbare indicatoren:

ROI meten van content marketing:

Overzicht van KPI’s waarop je de ROI van content marketing (toch) meetbaar kunt maken.

Als Hubspot partner kan iMocial je een breed scala aan diensten leveren die een volledige implementatie van de content marketing filosofie op je website en in je organisatie mogelijk maken.

Maar ook los van het Hubspot platform levert iMocial blogs en andere content die leidt tot een betere klantrelatie en meer conversies.

Meer weten?

Met deze content marketing software verander je in no time je website in een content marketing machine. In een vrijblijvend adviesgesprek krijg je hulp bij aanmelden en installatie en ontvang je een aantal handige resources om snel aan de slag te gaan met jouw content marketing strategie.

Job Folbert :Online consultant iMocial. Internet adviseur Job Folbert gelooft in persoonlijk en betrokken advies: meedenken met de specifieke omstandigheden van iedere ondernemer. Wat voor doelen heb je met je website? Waar staat de website in verhouding tot je overige distributiekanalen? Hoe kun je het beste profiteren van nieuwe mogelijkheden in de markt en welke technologie past daarbij binnen jouw budget?

Deze site gebruikt cookies ter verbetering van de dienstverlening. Door de site te gebruiken stem je hier impliciet mee in.