X

SEO In 5 Stappen met actielijst en voorbeelden

SEO In 5 Stappen

Bij een degelijke SEO strategie zijn allerlei zaken belangrijk zoals: de structuur van je website, een goede backlinkstrategie, optimalisaties van content, meta-tags, laadsnelheid en hosting. Er zijn zoveel verschillende dingen die je kunt doen dat we het proces in een aantal hoofdstappen moeten verdelen. SEO in 5 stappen implementeren? Dit zijn de hoofdstappen onderverdeeld in deelacties:

 

De 5 hoofdstappen in het SEO proces zijn:

  1. Doelgroep bepalen
  2. Zoekwoordanalyse (keyword analysis)
  3. On site optimalisatie
  4. On page optimalisatie
  5. Off site optimalisatie

 

1. Doelgroep bepalen – De Juiste Bezoekers

Als je Google Analytics hebt geïnstalleerd kun je volgen hoeveel bezoekers je website trekt.

Veel nieuwe website bezitters valt dit vaak wat tegen, of ze denken juist: goh wat een hoop mensen maar waarom kopen ze niets of vullen ze geen formulier in?

Belangrijker dan aantallen bezoekers is: de juiste bezoekers trekken en hen stimuleren de gewenste handeling of aankoop te doen leidend tot conversie en omzet.

SEO speelt hierin een belangrijke rol. Nadat we hebben bepaald wie je doelgroep is (misschien gesymboliseerd door een persona), is het zaak de juiste keywords te achterhalen via keyword research.

 

2. Keyword analyse / trefwoordanalyse

De zoekwoorden (keywords) die we kiezen door trefwoordanalyse (keyword research) zijn belangrijk voor het inrichten van goed converterende landingspagina’s die relevant zijn voor je doelgroep en voor de metatags die bezoekers zien als ze informatie zoeken in een zoekmachine. Je moet rekening houden met een aantal factoren bij het bepalen van zoekwoorden waar je kans maakt op een goede ranking:

  1. is het zoekwoord relevant voor mijn doelgroep?
  2. is het zoekvolume niet te laag (geen bezoekers) of te hoog (mogelijk veel concurrentie)?
  3. is er veel concurrentie op het zoekwoord?
  4. wat is de autoriteit van websites die concurreren op het zoekwoord?

Zogenaamde “longtail keywords”: combinaties van meerdere zoekwoorden zoals:”lekkerste pizza amsterdam” kunnen soms meer kansen bieden dan bijvoorbeeld:”pizza”.

Een voorbeeld van een tool waarmee je zoekwoord research kunt doen is de zoekwoordplanner van Google Adwords.

 

3. On site optimalisatie

  1. Het verbeteren van de laadtijden van je website voor een betere bezoekerservaring (Google Pagespeed);
  2. Zorg dat je website responsive/mobile-friendly is (denk ook aan nieuwe formaten zoals AMP);
  3. Gebruik van een html sitemap en een xml sitemap met de juiste structuur;
  4. Gebruik van trefwoorden in de URL en domeinnaam;
  5. Zo min mogelijk bovenliggende mappen in de URL van je pagina’s;

 

4. On page optimalisatie

  1. Zorg dat je content schrijft die echt nuttig, leuk of interessant is voor je bezoekers;
  2. Zorg dat je een heldere indeling gebruikt met duidelijke kopjes en structuur
  3. Gebruik van zo uniek mogelijke trefwoorden voor iedere pagina of blogpost;
  4. Gebruik van trefwoorden in de unieke titel van een pagina;
  5. Gebruik van trefwoorden in titels en kopjes (h1, h2, h3 etc.);
  6. Gebruik van trefwoorden in de paginanaam (title tag) van een URL;
  7. Gebruik van trefwoorden in de meta description van een URL;
  8. Gebruik van trefwoorden in de body-tekst van een pagina maar niet te veel (keyword density);
  9. Gebruik van trefwoorden in de ankerteksten van (interne) links;
  10. Het toepassen van ‘rich snippets’ voor rijkere informatie in de zoekresultaten;
  11. Plaatsen van interne links naar andere pagina’s op je eigen site met een helder doel en structuur;
  12. Gebruik maken van (geoptimaliseerde) afbeeldingen, video’s en ander beeldmateriaal;
  13. Gebruik van trefwoorden in de alt-tags van afbeeldingen;
  14. Zorg dat er een duidelijke call to action op je pagina staat voor een vervolgactie van de bezoeker;
  15. A/B testen van varianten op pagina’s om effectiviteit te verhogen.

 

5. Off site optimalisatie

 

Linkbuilding

Google bepaalt de relevantie van een website en pagina’s daarop op basis van een groot aantal factoren. Een belangrijke factor is hoeveel links er verwijzen naar je pagina en hoe relevant de bronnen van die links zijn. Verwijst een “slechte”site naar jouw pagina dan is dit slecht voor je pagerank. Verwijst een hoogwaardige site (die zelf een hoge pagerank heeft) naar jou dan is dit goed voor je pagerank. Hoe hoger de pagerank, hoe hoger je positie in de zoekmachines. Google geeft aan dat het actief vergaren van backlinks (links inkopen of links ruilen voor zoekmachineoptimalisatiedoeleinden) wordt beschouwd als “black hat SEO”. Toch is het dus de moeite waard om zoveel mogelijk links met een goede kwaliteit naar je site te vergaren. Dit heet linkbuilding. Idealiter krijg je links omdat je content gewoon heel goed is en mensen er dus graag naar linken.

 

Social media

Social media kunnen een belangrijke bron van verkeer zijn. Het kan dan ook handig zijn om het bezoekers van je site makkelijk te maken om je content eenvoudig te delen en te zorgen dat hiervoor standaard geoptimaliseerde plaatjes en teksten beschikbaar zijn zodat ze mooi en goed weergegeven worden op Facebook, Twitter etc. Ook kan het van belang zijn aanwezig te zijn op die social media die je doelgroep bezoekt en daar relevante content te plaatsen.

 

Hulp bij SEO

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het verbeteren van de vindbaarheid van je website?

 

Bekijk dan het voordelige SEO aanbod van iMocial

Job Folbert :Online consultant iMocial. Internet adviseur Job Folbert gelooft in persoonlijk en betrokken advies: meedenken met de specifieke omstandigheden van iedere ondernemer. Wat voor doelen heb je met je website? Waar staat de website in verhouding tot je overige distributiekanalen? Hoe kun je het beste profiteren van nieuwe mogelijkheden in de markt en welke technologie past daarbij binnen jouw budget?

Deze site gebruikt cookies ter verbetering van de dienstverlening. Door de site te gebruiken stem je hier impliciet mee in.