X

Pinterest Marketing: Waarom (niet) ?

Wat Is Pinterest?

Een beeld zegt meer dan duizend woorden

Pinterest is een van de snelst groeiende social media netwerken ter wereld. Wat het onderscheidt van andere netwerk sites is zijn grafische interface. Gebruikers delen plaatjes door ze op prikborden te prikken rond specifieke thema’s. Aan ieder plaatje kunnen tekst, tags en een internet adres toegevoegd worden maar de algehele indruk van de site is dat hij om afbeeldingen draait. Sinds zijn start is Pinterest’s userbase ongelofelijk snel gegroeid tot tientallen miljoenen trouwe “pinners” wereldwijd.

Waarom Is Pinterest Populair Bij Marketeers?

Vanwaar de buzz rond Pinterest:

  • Pinterest heeft een zeer duidelijke demografische groep volgers.
  • Pinterest gebruikers besteden meer tijd op de site dan gebruikers op Twitter en Linkedin bijvoorbeeld.
  • Een prikbord kan een thema gegeven worden rond een onderwerp dat relevant is voor een merk.
  • Pinboards bieden een speelse interactie met potentiële klanten.
  • Merk relevante afbeeldingen op prikborden kunnen links naar winkelwagentjes gegeven worden.
  • Afbeeldingen kunnen viral gaan doordat gebruikers ze kunnen repinnen.

 

Fig 1: Pinterest: Hoge gemiddelde tijd op site

Hoe Kan Ik Bepalen Of Pinterest Marketing Een Goede Optie Is?

Pinterest biedt een goede marketing propositie indien:

  • Je business to consumer (b-to-c) producten aanbiedt eerder dan business to business (b-to-b).
  • Je producten gericht zijn op vrouwelijke kopers eerder dan mannen.
  • Je producten of diensten gelinkt kunnen worden aan visueel aantrekkelijke content.
  • Je aantrekkelijke landingpages hebt waar je afbeeldingen op Pinterest naar kunnen linken.
  • Je creatief genoeg bent om een thema of metafoor voor je diensten te verzinnen.

 

Voorbeelden van Pinterest Marketing

Elle Magazine: De Perfecte Case

Het is duidelijk dat mode-gerelateerde bedrijven een voordeel kunnen hebben bij het optimaliseren van hun hun Pinterest marketing omdat:

  • Omdat hun klanten of lezers over het algemeen vrouwelijk zijn.
  • Mode is een consumenten product.
  • Mode fotografie is visueel aantrekkelijk.
  • Elle heeft een aantrekkelijke online presence.
  • Elle heeft een grote en creatieve staf zodat het zich “Pinterest specialisten” kan veroorloven.

 

Perfecte Match?

Dus alle boxjes kunnen afgevinkt worden voor Elle en misschien is dat niet zo voor je eigen organisatie, bijvoorbeeld omdat je b-to-b producten verkoopt. Betekent dit dat je Pinterest niet moet gebruiken? Dat zou kunnen. Maar misschien heb je wel een ander creatief idee over het gebruik van een pinboard. Ik verzamel bijvoorbeeld infographics over social media strategie op mijn Pinboard.

Job Folbert :Online consultant iMocial. Internet adviseur Job Folbert gelooft in persoonlijk en betrokken advies: meedenken met de specifieke omstandigheden van iedere ondernemer. Wat voor doelen heb je met je website? Waar staat de website in verhouding tot je overige distributiekanalen? Hoe kun je het beste profiteren van nieuwe mogelijkheden in de markt en welke technologie past daarbij binnen jouw budget?

Deze site gebruikt cookies ter verbetering van de dienstverlening. Door de site te gebruiken stem je hier impliciet mee in.