X

New IPad & Apple’s Post PC Strategie

Post PC Strategie – Hoe Apple Zichzelf En Zijn Markt Definieert Via Zijn Producten


Apple onthulde gisteren de nieuwste IPad als meest recente factor in zijn post pc strategie. Dit is van belang omdat Apple de tablet markt (100+ concurrerende apparaten) domineert met een bijna onvoorstelbaar marktaandeel van 62% en verwacht wordt dat dit verder zal stijgen. Apple definieert zichzelf bovendien als een Post-PC organisatie en ziet de IPad als zijn vlaggenschip nog voor zijn andere Post-PC producten: IPhone, IPod, (en Apple TV). Apple’s Post PC strategie komt volgens het bedrijf zelf in de IPad samen. In dit blog ga ik niet in op de vraag of de nieuwe IPad een grootse prestatie is of zelfs revolutionair (“resolutionary” noemt Apple het apparaat zelf). In plaats daarvan ga ik de gemaakte veranderingen benutten om een glimp op te vangen van de achterliggende strategie van Apple en hoe het zichzelf als Post-PC organisatie definieert door die veranderingen aan de IPad.

New IPad Onthuld

Ik heb Apple’s presentatie bekeken en een aantal van de besprekingen gelezen (zie de links onder aan dit artikel) en het viel mij op dat, hoewel een aantal besprekingen even enthousiast waren als we gewend zijn geraakt rond Apple’s product presentaties, er toch ook veel critici waren die weinig onder de indruk waren van de nieuwe features van de IPad. Mijn indruk is dat de New IPad voornamelijk verschilt van de IPad2 door een groot aantal incrementele maar niet onbelangrijke veranderingen:

New IPad Highlights

  • Extreem Hoge Resolutie Retina Display
  • Snelle A5X chipset met quadcore graphics processor
  • Hogere Resolutie (5 Megapixel) Camera en ingebouwde image optimization
  • 1080p HD Video Viewing & Recording met ingebouwde image stabilisatie
  • Next generation 4G/LTE Mobile Ready voor super snelle up- en downloading en video streaming
  • Verbeteringen aan de software (vooral software met intensief gebruik van graphics zoals: games, foto- en video editing)
  • Iets grotere behuizing om alle hardware te herbergen

Apple: Een Post_PC Organisatie

De wijzigingen zijn misschien incrementeel maar wat onthullen ze over Apple’s definitie van zichzelf als Post-PC organisatie en de IPad als vlaggenschip binnen de bijbehorende marktdefinitie en post pc strategie? In dit blog probeer ik een (minder dan perfecte) inschatting te maken van hoe Apple deze nieuwe markt ziet en hoe producten als de IPad inspelen op die visie.

Wat is de Post-PC markt?

In de Post-PC markt zijn gebruikers bevrijd van het zitten achter een desktop, laptop of TV, omdat:

  • steeds meer processor kracht beschikbaar is op kleine slimme en mobiele apparaten zoals smartphones en tablets;
  • steeds krachtigere infrastructuren deze devices verbinden met netwerken en content;

Apple’s Post-PC Strategie

In het schema hieronder heb ik een poging gedaan om Apple’s post-pc producten en zijn vlaggenschip de New IPad te verbinden met een aantal van de belangrijkste technologische trends en markten waarop ze inspelen. Iedere technologie werkt in op ieder van de andere trends, waardoor nieuwe product/markt-combinaties ontstaan. Post-PC producten combineren al deze trends. Binnen deze markt definitie, lijken de grote aantallen incrementele wijzigingen die Apple aan de IPad heeft gedaan een stuk zinvoller aangezien het op ieder van de deelmarkten en de snelle innovaties daarop in moet spelen. Onder het schema werk ik verder uit hoe Apple dit heeft gedaan.

Apple’s Markt Definitie

Technologie Trends & Post_PC Markt Definitie

Trends in de wijze waarop we data consumeren gaan overweldigend in de richting van: mobile, local en social.

  • 1.Mobiele Infrastructuur: Na GSM, 3G, HSPA, HSPA+ en andere netwerk standaarden die het mobiele gebruik van media/data mogelijk maken, zal 4G/LTE eindelijk werkelijk praktische up- en download snelheden mogelijk maken;
  • 2.Social Media: we willen gebeurtenissen in de echte wereld meteen kunnen delen, onafhankelijk van waar we ons op dat moment bevinden;
  • 3.Location Based Services (LBS): Steeds meer services interacteren met ons op basis van onze locatie of nabijheid tot plaatsen waar we een gewenste activiteit kunnen ontplooien (zoals een aankoop);
  • 1.De nieuwe IPad is volledig klaar voor de nieuwste en snelste mobiele netwerken;
  • 2.Vrijwel alle social media zijn beschikbaar als apps of geintegreerd in het OS van Apple devices zoals de IPad die het mogelijk maakt om creatieve content te maken met rijke media toepassingen, onafhankelijk van locatie. Deze content kan op alle mogelijke manieren worden gedeeld;
  • 3.IPads maken het makkelijk om productief te zijn onafhankelijk van locatie en geven developers van location based services de gelegenheid om mooiere en engagerende user experiences te maken;

Het moge duidelijk zijn dat apparaten (zoals de IPad) die deze technologieen op de meest gebruiksvriendelijke, handige en intuitieve wijze integreren, de strijd om de gunst van de consument zullen winnen.

Andere trends die inspelen op deze hoofdontwikkelingen:

  • 1.Cloud computing: vermindert de noodzaak om data op te slaan op lokale devices (en daarmee de geheugencapaciteit) door gebruik te maken van gedeelde opslaglocaties;
  • 2.(Live) Video Streaming: maakt snelle of zelfs instant toegang tot videostreams mogelijk via internet (ook tijdens de opnamen);
  • 3.Internet Televisie: maakt het mogelijk programma’s te bekijken op andere apparaten dan het TV toestel en van internet content op de TV;
  • 4.Flex-Werken: reduceert het aantal benodigde vaste werkplekken in kantoorruimtes en staat werknemers toe op andere (soorten) locaties te werken en op andere (mobiele) apparaten;
  • 1.Met de introductie van iCloud heeft Apple devices (inclusief de IPad) verbonden met gedeelde opslag en synchronisatie;
  • 2.Met zijn hoogwaardige display en grafische chip, spelen de IPad en andere Apple devices in op het toegenomen gebruik van media via mobiel;
  • 3.Behalve zijn eigen producten: Apple TV en iTunes die direct inspelen op deze trend, kunnen de IPad en Apple’s andere apparaten bovendien video content onderling synchroniseren en weergeven op superieure displays;
  • 4.Apple’s open developer ecosysteem heeft tot nu toe geleid tot 25 miljard app downloads en daaronder bevinden zich ook steeds meer kantoorapplicaties en utilities omdat steeds meer werknemers de IPad gebruiken en IT afdelingen voor dite gebruik klaar zijn door virtualisatie en cloud architecturen;

Gerelateerde Artikelen

Apple’s Video Presentatie Van De New IPad
BBC Artikel Over De New IPad Inclusief Vergelijking Met Concurrerende Tablets
“Waarom De New IPad ZO Ontzettend Belangrijk Is Voor Apple” (Read Write Web)
Wallstreet Journal Artikel Over New IPad

Job Folbert :Online consultant iMocial. Internet adviseur Job Folbert gelooft in persoonlijk en betrokken advies: meedenken met de specifieke omstandigheden van iedere ondernemer. Wat voor doelen heb je met je website? Waar staat de website in verhouding tot je overige distributiekanalen? Hoe kun je het beste profiteren van nieuwe mogelijkheden in de markt en welke technologie past daarbij binnen jouw budget?

Deze site gebruikt cookies ter verbetering van de dienstverlening. Door de site te gebruiken stem je hier impliciet mee in.