De Toekomst Van Internet:
De afgelopen jaren zijn we internet op veel nieuwe manieren gaan gebruiken. De drie voornaamste trends die richtinggevend zijn voor ontwikkelingen op het web zijn:
Social:
Sociale netwerksites zoals Facebook, LinkedIn, Twitter en Google+ trekken honderden miljoenen gebruikers en vrijwel iedere andere site heeft hun social sharing functionaliteit geïntegreerd. Ook zoekmachines hebben inmiddels sociale voorkeuren als criterium voor zoekresultaten geïntroduceerd.
Local:
Steeds meer diensten interacteren met ons op basis van de locatie waar we ons bevinden (denk aan Foursquare en Facebook Places). In veel gevallen gaat dit samen met location based marketing, of te wel: locale winkels en andere gelegenheden proberen te relaties aan te gaan met consumenten gebaseerd op hun nabijheid.
Mobile:
Vrijwel iedereen heeft een moniele telefoon. Interessant genoeg zijn er nu voor het eerst meer smartphone gebruikers dan eigenaren van gewone toestellen en de meeste van hen gebruiken hun toestel om op internet te browsen. Dit heeft een enorme impact op de wijze waarop websites worden ontworpen. Steeds meer websites optimaliseren hun interface voor gebruik op smartphones en tablets.
Infrastructuur:
Al deze ontwikkelingen hebben de eisen die we stellen aan de infrastructuur die we gebruiken om te internetten drastisch gewijzigd. We maken een steeds intensiever gebruik van het mobiele web. Ook gebruiken we steeds meer data-intensieve online services zoals video-streaming, sociale netwerken met veel media zoals foto’s en video’s etc. En dat voor steeds meer uren per dag. Om deze reden is voortdurend meer mobiele bandbreedte en capaciteit nodig. De eerste stap om de mobiele infrastructuur beter in staat te stellen om te gaan met intensief data-gebruik was de uitrol van 3G netwerken in de jaren negentig.
Met de verschuiving naar web 2.0 technologieen en het massagebruik van smartphones en tablets, wordt nu voor het eerst de volgende generatie mobiele netwerken (4G) uitgerold. Neem bijvoorbeeld de Britse carrier O2 die juist met een trial van 9 maanden is begonnen in de City van Londen om hun 4G/LTE netwerk te testen. Dit geeft proefgebruikers download tijden op hun mobiele toestellen die tot 25 keer sneller zijn dan conventionele netwerken mogelijk maken. Het afspelen van video op mobiele apparaten wordt hierdoor bijvoorbeeld een naadloze ervaring zonder buffertijden en schokkerigheid. Het downloaden van grote bestanden zal nu voor het eerst echt praktisch worden. Netwerken zoals deze zijn van vitaal belang voor de ontwikkeling van nieuwe webtechnologieen en gaan de wijze waarop we werken en ons vermaken drastisch wijzigen: local, social, mobile.